| 6.5°C Dublin

nominal sum Meghan Markle to get just £1 from Mail on Sunday for invasion of privacy

Meghan Markle sued the newspaper for publishing a letter she wrote to her estranged father

Close

Meghan Markle sued a UK newspaper for publishing a letter she wrote to her estranged father

Meghan Markle sued a UK newspaper for publishing a letter she wrote to her estranged father

Meghan Markle sued a UK newspaper for publishing a letter she wrote to her estranged father

Meghan Markle will receive the nominal sum of £1 after a court found that Britain's Mail on Sunday invaded her privacy.

The Guardian newspaper reported the figure yesterday, 10 days after the Mail decided to forego further appeals and published a statement acknowledging that the American-born duchess had won her lawsuit.

The figure covers only the duchess's claims for invasion of privacy. The Mail will pay another unspecified sum for infringement of copyright and lawyer fees, the Guardian reported, citing court documents.

The Mail on Sunday's statement, which appeared December 26, said "financial remedies have been agreed" but provided no details.

Close

Harry and Meghan

Harry and Meghan

Harry and Meghan

The settlement brings to a close a long-running lawsuit filed after the Mail on Sunday published a series of stories in 2019 based on a personal letter Markle wrote to her estranged father after her marriage to Prince Harry.

"I think they just kind of cut their losses,'' said Mark Stephens, a London attorney who was not involved in the case, citing the seven-figure legal fees incurred by both sides.

"So I think it probably was right of both parties to draw a line in the sand."

The newspaper's lawyers disputed Ms Markle's claim, arguing that she crafted the letter knowing it might be seen by the news media. Correspondence between Ms Markle (40) and her then-communications secretary, Jason Knauf, showed the duchess suspected her father might leak the letter to journalists and wrote it with that in mind.

After a lower court rejected the Mail's arguments, the newspaper took the case to the Court of Appeal.

Sunday World Newsletter

Sign up for the latest news and updates

This field is required This field is required

Associated Newspapers also argued that Ms Markle made private information public by co-operating with Omid Scobie and Carolyn Durand, authors of Finding Freedom, a sympathetic book about her and Harry.

The duchess's lawyers had previously denied she or Harry collaborated with the authors. But Mr Knauf testified he gave the writers information and discussed it with the royal couple.

Ms Markle apologised for misleading the court about the extent of her co-operation with the book authors.

The duchess said she did not remember discussions with Knauf when she gave evidence earlier in the case, and had "absolutely no wish or intention to mislead the defendant or the court".

In early 2020, the couple announced that they were quitting royal duties and moving to the US, citing what they said were the unbearable intrusions and racist attitudes of the British media.

They have since settled in California with their two young children.

Download the Sunday World app

Now download the free app for all the latest Sunday World News, Crime, Irish Showbiz and Sport. Available on Apple and Android devices


Privacy